ТРАДИЦИИ И ИДЕНТИЧНОСТЬ: ОПЫТ ТИПОЛОГИИ | |
Шаткин М. А.1, Листвина Е. В.2 | |
1.1Саратовский национальный исследовательский государственный университет имени Н. Г. Чернышевского, г. Саратов, Россия | |
Дата поступления 2025.02.14 | Аннотация. Предлагается трансдисциплинарный анализ социальной структуры ранних обществ через призму понятия «идентичность субъекта» как аналитического инструмента, отражающего характеристики субъекта в одной из социальных структур в ранних обществах. Выделяются парохиальная идентичность (социальные структуры родственных и малых групп с уникальными отношениями), эгалитарная идентичность (создающая субъекта, не имеющего уникальных черт для доминирования над другими), идентичность достижения (иерархическое распределение субъектов в зависимости от их экономического и политического статуса) и историческая идентичность (равная видимость всех рассказывающих о себе субъектов, в т. ч. перед потусторонним миром). Эти типы идентичности конструируются посредством соответствующих типов традиций, среди которых особый интерес представляют соответствующие идентичности достижения иерархические традиции, находящиеся в антагонизме с эгалитарной коллективной памятью. Методологическим вкладом исследования является расширение возможностей интерпретации археологических и исторических фактов через соотнесение их с определенным типом традиции и идентичностью субъекта, соответствующей определенной социальной структуре. |
Ключевые слова традиция, идентичность, коллективная память, ритуалы, иерархия, эгалитарность. | |
Библиография 1. Манн М. Источники социальной власти : В 4 т. – Т. 1. – М. : Дело, 2018. – 760 с. 2. Boehm Ch. Hierarchy in the Forest: The Evolution of Egalitarian Behavior. – Cambridge : Harvard University Press, 2001. – 292 p. 3. Скотт Дж. Против зерна: глубинная история древнейших государств ; перевод с англ. – М. : Дело, 2020. – 328 с. 4. Bernhard H., Fischbacher U., Fehr E. Parochial altruism in humans // Nature. – 2006. – Vol. 442. No. 7105. – P. 912–915. 5. Моффетт М. Человеческий рой: Естественная история общества / Пер. с англ. – М. : КоЛибри, Азбука-Аттикус, 2022. – 704 с. 6. Turchin P. Ultrasosciety: How 10,000 Years of War Made Humans the Greatest Cooperators on Earth. – Chaplin, Connecticut : Beresta Books, 2015. – 274 p. 7. Blanton R.E., Fargher L. How Humans Cooperate: Confronting the Challenges of Collective Action. Boulder : University Press of Colorado, 2016. 436 p. 8. Porpora D. V. Are There Levels of Socizal Structure? // Humboldt J. of Social Relations. – 1996. – Vol. 22. No. 2. – P. 15–29. 9. Martini F., Giacobini G. Aesthetics of Death in the Paleolithic and Mesolithic of Italy. The Evolution of Grave goods // L’Anthropologie. – 2024. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103279. 10. Gowdy J., Krall L. The economic origins of ultrasociality // The Behavioral and brain sciences. – 2016. – No. 39. – e92. 11. Graeber D., Wengrow D. The dawn of everything: A New History of Humanity. – N. Y. ; Farrar, Straus and Giroux, 2021. – 704 p. 12. Тета Ж. М. Нарративная идентичность как теория практической субъективности. К реконструкции концепции Поля Рикёра // Социологическое обозрение. – 2012. – Т. 11, № 2. – С. 101. 13. Barley S. R., & Tolbert P. S. Institutionalization and structuration: Studying the links between action and institution // Organization Studies. – 1997. Is. 18. – P. 93–117. 14. Crubézy É. The recognition of death and grief: An evolutionary perspective. Its relations with the most ancient rituals and burials of humanity // L’Anthropologie. – 2024. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103280. 15. Otte M. La nature des rituels funéraires // L’Anthropologie. – 2024. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103271. 16. Гребер Д. Долг: первые 5000 лет истории. – М. : Ад Маргинем Пресс, 2015. 448 c. 17. Handini R et al. Sumba megalithic tradition: A sustainability perspective // L’Anthropologie. – 2023. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103154. 18. Grünberg J. M. Mesolithic burials and mortuary practices: Traditions, developments and individuality of the early postglacial hunter-fisher-gatherers in Europe // L’Anthropologie. – 2024. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103278. 19. Susnow M. From space to Place: The making of temples // J. of Anthropological Archaeology. – 2024. – Vol. 76. – P. 101625. 20. Walker Ch., Dick M. The Induction of the Cult Image in Ancient Mesopotamia: The Mesopotamian Mīs Pî Ritual // Michael B. Dick (ed.). Born in Heaven, Made on Earth: The Making of the Cult Image in the Ancient Near East. Winona Lake, Indiana : Eisenbrauns, 1999. 256 p. 21. Pongratz-Leisten B. The animated temple and its agency in the urban life of the city in ancient Mesopotamia // Religions. 2021. – Vol. 12. №. 8. – P. 638. 22. Susnow M. Religious innovation and elite ideology at bronze age hazor // Oxford J. of Archaeology. – 2022. – Vol. 41. № 2. – P. 152–171. 23. Финлейсон Б. Эгалитарные общества и ранний неолит Юго-Западной Азии // Prehistoric Archaeology. J. of Interdisciplinary Studies. – 2020. – No. 1. – P. 27–43. 24. Fernandes B., Garcês S., & Oosterbeek L. The rock art of Caraculo, Namibe province, Angola // L’Anthropologie. 2023. – Vol. 127. Iss. 5. – P. 103212. | |
Сведения о финансировании и благодарности |
TRADITION AND IDENTITY: A TYPOLOGICAL PERSPECTIVE | |
Shatkin M. A.1, Listvina E. V.2 | |
1.1Saratov State University by N. G. Chernyshevskiy, Saratov, Russia | |
Received 2025.02.14 | Abstract. . Current concepts of the social life of early human societies register the complex and dynamic nature of the social structure of these societies, which combines elements of hierarchical and egalitarian order. At the same time, the task of operationalizing these concepts for the interpretation of individual archaeological and historical facts requires a response. This article offers a way to solve this problem through a transdisciplinary approach using the conceptual apparatus of social philosophy. It is proposed to use the concept of “subject identity” as an analytical tool reflecting the characteristics of the subject in one of the social structures of early societies. Parochial identity (social structures of kin and small groups with unique relationships), egalitarian identity (creating a subject with no unique traits to dominate others), achievement identity (hierarchical distribution of subjects depending on their economic and political status), and historical identity (equal visibility of all subjects, including before the beyond) are distinguished. These types of identities are constructed through corresponding types of traditions, primarily funerary traditions. Of particular interest are the corresponding achievement identities of hierarchical traditions, which are in tension with egalitarian collective memory. The methodological contribution of the study is to expand the possibilities of interpreting archaeological and historical facts by correlating them with a certain type of tradition and identity of the subject corresponding to a given social structure. |
Keywords tradition, identity, collective memory, rituals, hierarchy, egalitarianism. | |
References 1. Манн М. Источники социальной власти : В 4 т. – Т. 1. – М. : Дело, 2018. – 760 с. 2. Boehm Ch. Hierarchy in the Forest: The Evolution of Egalitarian Behavior. – Cambridge : Harvard University Press, 2001. – 292 p. 3. Скотт Дж. Против зерна: глубинная история древнейших государств ; перевод с англ. – М. : Дело, 2020. – 328 с. 4. Bernhard H., Fischbacher U., Fehr E. Parochial altruism in humans // Nature. – 2006. – Vol. 442. No. 7105. – P. 912–915. 5. Моффетт М. Человеческий рой: Естественная история общества / Пер. с англ. – М. : КоЛибри, Азбука-Аттикус, 2022. – 704 с. 6. Turchin P. Ultrasosciety: How 10,000 Years of War Made Humans the Greatest Cooperators on Earth. – Chaplin, Connecticut : Beresta Books, 2015. – 274 p. 7. Blanton R.E., Fargher L. How Humans Cooperate: Confronting the Challenges of Collective Action. Boulder : University Press of Colorado, 2016. 436 p. 8. Porpora D. V. Are There Levels of Socizal Structure? // Humboldt J. of Social Relations. – 1996. – Vol. 22. No. 2. – P. 15–29. 9. Martini F., Giacobini G. Aesthetics of Death in the Paleolithic and Mesolithic of Italy. The Evolution of Grave goods // L’Anthropologie. – 2024. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103279. 10. Gowdy J., Krall L. The economic origins of ultrasociality // The Behavioral and brain sciences. – 2016. – No. 39. – e92. 11. Graeber D., Wengrow D. The dawn of everything: A New History of Humanity. – N. Y. ; Farrar, Straus and Giroux, 2021. – 704 p. 12. Тета Ж. М. Нарративная идентичность как теория практической субъективности. К реконструкции концепции Поля Рикёра // Социологическое обозрение. – 2012. – Т. 11, № 2. – С. 101. 13. Barley S. R., & Tolbert P. S. Institutionalization and structuration: Studying the links between action and institution // Organization Studies. – 1997. Is. 18. – P. 93–117. 14. Crubézy É. The recognition of death and grief: An evolutionary perspective. Its relations with the most ancient rituals and burials of humanity // L’Anthropologie. – 2024. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103280. 15. Otte M. La nature des rituels funéraires // L’Anthropologie. – 2024. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103271. 16. Гребер Д. Долг: первые 5000 лет истории. – М. : Ад Маргинем Пресс, 2015. 448 c. 17. Handini R et al. Sumba megalithic tradition: A sustainability perspective // L’Anthropologie. – 2023. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103154. 18. Grünberg J. M. Mesolithic burials and mortuary practices: Traditions, developments and individuality of the early postglacial hunter-fisher-gatherers in Europe // L’Anthropologie. – 2024. – Vol. 128. Iss. 3. – P. 103278. 19. Susnow M. From space to Place: The making of temples // J. of Anthropological Archaeology. – 2024. – Vol. 76. – P. 101625. 20. Walker Ch., Dick M. The Induction of the Cult Image in Ancient Mesopotamia: The Mesopotamian Mīs Pî Ritual // Michael B. Dick (ed.). Born in Heaven, Made on Earth: The Making of the Cult Image in the Ancient Near East. Winona Lake, Indiana : Eisenbrauns, 1999. 256 p. 21. Pongratz-Leisten B. The animated temple and its agency in the urban life of the city in ancient Mesopotamia // Religions. 2021. – Vol. 12. №. 8. – P. 638. 22. Susnow M. Religious innovation and elite ideology at bronze age hazor // Oxford J. of Archaeology. – 2022. – Vol. 41. № 2. – P. 152–171. 23. Финлейсон Б. Эгалитарные общества и ранний неолит Юго-Западной Азии // Prehistoric Archaeology. J. of Interdisciplinary Studies. – 2020. – No. 1. – P. 27–43. 24. Fernandes B., Garcês S., & Oosterbeek L. The rock art of Caraculo, Namibe province, Angola // L’Anthropologie. 2023. – Vol. 127. Iss. 5. – P. 103212. | |
Acknowledgements |
Сведения об авторах Шаткин М. А. 1.1 Листвина Е. В. |
About the authors Shatkin M. A. 1.1 Listvina E. V. |