Homo nudes как феномен современной культуры | |
Казаков Е. Ф.1 | |
1.1Институт истории и международных отношений Кемеровского государственного университета, г.~Кемерово, Россия | |
Дата поступления 2024.12.05 | Аннотация. Современный человек теряет культурные «одежды» в виде норм, обычаев, традиций, всё более представая культурно голым. Человек душевный превращается в человека психического, лишенного метафизических одеяний. Голый человек вступает с миром в функционально-целесообразные отношения, в которых исчезает посредник в виде мифа, символа, магии. Культурно голый человек теряет свою культурную идентичность, превращаясь в голый алгоритм мыслей и действий, в результате не только обезличиваясь, но и расчеловечиваясь |
Ключевые слова культура, человек, дух, душа, тело, рассудок, функциональность, целесообразность, голость, одетость, десакрализация, «эпоха бездомности» | |
Библиография \bibitem{1} \textit{Казаков Е. Ф.} Душа европейского человека. --~Кемерово~: КемГУ, 2012. --~423~с. \bibitem{2} \textit{Исповедник М., преп.} Богословско-полемические сочинения. --~СПб.~: Изд-во Рус. Христианской гуманитарной академии, Святая Гора Афон, 2014. --~808~с. \bibitem{3} \textit{Автухович Т.} Оппозиция нагой/одетый человек в современной культуре~// W Kregu Problemow Antropologii Literatury~: Cialo i rzecz w literaturze / studia pod redakcja W. Supy, I. Zdanowicz. --~Bialystok~: Wydawnictwo Uniwersytetu w Bialymstoku, 2016. --~С.~15--31. \bibitem{4} \textit{Савельев С.} Происхождение мозга. --~М.~: Веди, 2005. --~367~с. \bibitem{5} \textit{Бабосов Е. М.} Антиэнтропийная направленность человеческого бытия и социальная энтропия~// Социология. --~2011. --~№~2. --~С.~11--19. \bibitem{6} \textit{Лаврина В. Л.} Стихи. --~Кемерово~: ИПП «Кузбасс», 2007. --~163~с. \bibitem{7} \textit{Шекспир У.} Сонеты. --~М.~: Амфора, 2011. --~240~с. \bibitem{8} \textit{Гейне Г.} Книга песен. --~М.~: Проф-Издат, 2009. --~256~с. \bibitem{9} \textit{Братусь Б. С.} Проблема возвращения категории «душа» в научную психологию // Нац. психологич. журн. --~2014. --~№~3~(15). --~С.~5--15. \bibitem{10} \textit{Юнг К.} Проблемы души нашего времени. --~СПб.~: Питер, 2019. --~416~с. \bibitem{11} \textit{Хакен Г.} Синергетика. --~М.~: Ленанд, 2015. --~426~с. \bibitem{12} \textit{Баранов Г. С.} Философия метафоры. --~М.~: OmniScriptum Publishing KS., 2014. --~540~с. \bibitem{13} \textit{Кант И.} Критика чистого разума. --~М.~: АСТ, 2020. --~784~с. \bibitem{14} \textit{Гришковец Е.} Узелки. Проза. --~М.~: Колибри, 2020. --~304~с. \bibitem{15} \textit{Померанц Г. С.} Страстная односторонность и бесстрастие духа. --~СПб.~: Центр гуманитарных инициатив, 2018. --~616~с. \bibitem{16} \textit{Кассирер Э.} Философия символических форм~: в 3 т. --~Т.~1. --~М.~: Центр гуманитарных инициатив, 2015. --~960~с. \bibitem{17} \textit{Рождественский Р.} Стихотворения. --~М.~: Эксмо, 2016. --~608~с. \bibitem{18} \textit{Саровский С.} Житие, наставления. --~М.~: Благовест, 2018. --~192~с. \bibitem{19} \textit{Уэльбек М.} Элементарные частицы. --~М.~: Азбука, 2013. --~384~с. \bibitem{20} \textit{Nodulman J. A.} Using mindfulness to teach perception~// Communication Teacher. --~2019. --~№~33~(1). --~Р.~11--15. \bibitem{21} \textit{Markus M. L., Rowe F.} Is it changing the world? Conceptions of causality for information systems theorizing~// MIS Quarterly~: Management Information Systems. --~2018. --~№~42~(4). --~Р.~1255--1280. \bibitem{22} \textit{Москвитин А. А.} Данные, информация, знания: методология, теория, технологии. --~М.~: Лань-Пресс, 2019. --~236~с. \bibitem{23} \textit{Козловски П.} Культура постмодерна. --~М.~: Республика, 1997. --~240~с. \bibitem{24} \textit{Харари Ю. Н.} Homo Deus~: Краткая история будущего. --~М.~: Синдбад, 2018. --~496~с. \bibitem{25} \textit{Высоцкий В.} Стихотворения и песни. --~М.~: Проф-Издат, 2020. --~336~с. \bibitem{26} \textit{Бибихин В.} Язык философии. --~М.~:~Наука, 2007. --~389~с. \bibitem{27} \textit{Казаков Е. Ф.} Молчание как форма и симулякр коммуникации~// Социальные коммуникации: философские, политические, культурно-исторические измерения~: сб. ст. II Всерос. науч.-практич. конф. с междунар. участием. – Кемерово, 2021. --~С.~54--60. \bibitem{28} \textit{Патрушев А. И.} Расколдованный мир М. Вебера. --~М.~: Изд-во Моск. ун-та, 1992. --~208~с. \bibitem{29} \textit{Подорога В. А.} «Человек без кожи». Ф.~М.~Достоевский. --~М.~: Ad Marginem, 1994. --~235~с. \bibitem{30} Аввакум протопоп. Житие протопопа Аввакума, им самим написанное. --~М.~: Эксмо, 2021. --~240~с. \bibitem{31} \textit{Жванецкий М. М.} Шум пройденного. --~М.~: Эксмо, 2017. --~368~с. \bibitem{32} \textit{Вебер М.} Протестантская этика и дух капитализма. --~М.~: АСТ, 2020. --~352~с. \bibitem{33} \textit{Роллан Р.} Кола Брюньон. --~М.~: Время, 2019. --~272~с. \bibitem{34} \textit{Джеймс У.} Воля к вере. --~М.~: Республика, 1997. --~431~с. \bibitem{35} \textit{Вознесенский А.} Стихотворения. --~М.~: Эксмо, 2018. --~352~с. \bibitem{36} \textit{Бубер М.} Два образа веры. --~М.~: АСТ, 2014. --~592~с. \bibitem{37} \textit{Гоголь Н. В.} Мертвые души. --~М.~: Иахаон, 2018. --~448~с. \bibitem{38} \textit{Чехов А. П.} Записные книжки. --~М.~: Ленанд, 2016. --~248~с. | |
Сведения о финансировании и благодарности |
HOMO NUDES AS A PHENOMENON OF MODERN CULTUR | |
Kazakov E. F.1 | |
1.1Institute of History and International Relations, Kemerovo State University, Kemerovo, Russia | |
Received 2024.12.05 | Abstract. {The article defines the concepts of external (bodily) and internal (mental) nakedness of a person, both literally and figuratively. Analyzing the content and direction of the development of modern cultural processes, the author comes to the conclusion that a modern person loses cultural “clothes” in the form of norms, customs, traditions, becoming more and more culturally naked. A naked man appears as a Prodigal Son, losing both his heavenly and earthly homeland. As a result of these losses, a “hole” is formed in his soul, the size of the past, “the size of God”. A spiritual person turns into a mental person who loses metaphysical attire, aimed at building only adaptive relations with both natural and social reality. A naked person enters into a functionally expedient relationship with the world, in which the intermediary in the form of a myth, symbol, magic disappears. He makes his living space similar to himself, exposing it. Having destroyed the walls of the mytho-religious House, he was left alone with the absurdity, injustice, cynicism and aggressiveness of the world. Having turned from a “symbolic animal” into a naked animal, having lost the protective covers of traditional culture, a person remains alone with the absurdity of the world, its aggression, cruelty and injustice, alone with physical and spiritual death. The direction of the ongoing changes is set by the intellectual elite that has come to power, focusing only on benefit, economic efficiency and profit. The unfolding information processes make a person unprotected, depriving him of personal space. A naked man is a man without morals. Instead of the pre-moral world of nature, man creates the immoral world of the technosocium. The immoral technosocium does not need a moral person. The modern “hero” even begins to flaunt his cultural nakedness, demonstratively exposing it for show. A culturally naked person loses his cultural identity, turning into a naked algorithm of thoughts and actions, as a result, not only depersonalizing, but also dehumanizing. There are grounds to argue that nudity becomes the modus vivendi of modern man. |
Keywords culture, man, spirit, soul, body, mind, functionality, usefulness, nudity, clothing, desacralization, the “age of roofs” | |
References \bibitem{1} \textit{Казаков Е. Ф.} Душа европейского человека. --~Кемерово~: КемГУ, 2012. --~423~с. \bibitem{2} \textit{Исповедник М., преп.} Богословско-полемические сочинения. --~СПб.~: Изд-во Рус. Христианской гуманитарной академии, Святая Гора Афон, 2014. --~808~с. \bibitem{3} \textit{Автухович Т.} Оппозиция нагой/одетый человек в современной культуре~// W Kregu Problemow Antropologii Literatury~: Cialo i rzecz w literaturze / studia pod redakcja W. Supy, I. Zdanowicz. --~Bialystok~: Wydawnictwo Uniwersytetu w Bialymstoku, 2016. --~С.~15--31. \bibitem{4} \textit{Савельев С.} Происхождение мозга. --~М.~: Веди, 2005. --~367~с. \bibitem{5} \textit{Бабосов Е. М.} Антиэнтропийная направленность человеческого бытия и социальная энтропия~// Социология. --~2011. --~№~2. --~С.~11--19. \bibitem{6} \textit{Лаврина В. Л.} Стихи. --~Кемерово~: ИПП «Кузбасс», 2007. --~163~с. \bibitem{7} \textit{Шекспир У.} Сонеты. --~М.~: Амфора, 2011. --~240~с. \bibitem{8} \textit{Гейне Г.} Книга песен. --~М.~: Проф-Издат, 2009. --~256~с. \bibitem{9} \textit{Братусь Б. С.} Проблема возвращения категории «душа» в научную психологию // Нац. психологич. журн. --~2014. --~№~3~(15). --~С.~5--15. \bibitem{10} \textit{Юнг К.} Проблемы души нашего времени. --~СПб.~: Питер, 2019. --~416~с. \bibitem{11} \textit{Хакен Г.} Синергетика. --~М.~: Ленанд, 2015. --~426~с. \bibitem{12} \textit{Баранов Г. С.} Философия метафоры. --~М.~: OmniScriptum Publishing KS., 2014. --~540~с. \bibitem{13} \textit{Кант И.} Критика чистого разума. --~М.~: АСТ, 2020. --~784~с. \bibitem{14} \textit{Гришковец Е.} Узелки. Проза. --~М.~: Колибри, 2020. --~304~с. \bibitem{15} \textit{Померанц Г. С.} Страстная односторонность и бесстрастие духа. --~СПб.~: Центр гуманитарных инициатив, 2018. --~616~с. \bibitem{16} \textit{Кассирер Э.} Философия символических форм~: в 3 т. --~Т.~1. --~М.~: Центр гуманитарных инициатив, 2015. --~960~с. \bibitem{17} \textit{Рождественский Р.} Стихотворения. --~М.~: Эксмо, 2016. --~608~с. \bibitem{18} \textit{Саровский С.} Житие, наставления. --~М.~: Благовест, 2018. --~192~с. \bibitem{19} \textit{Уэльбек М.} Элементарные частицы. --~М.~: Азбука, 2013. --~384~с. \bibitem{20} \textit{Nodulman J. A.} Using mindfulness to teach perception~// Communication Teacher. --~2019. --~№~33~(1). --~Р.~11--15. \bibitem{21} \textit{Markus M. L., Rowe F.} Is it changing the world? Conceptions of causality for information systems theorizing~// MIS Quarterly~: Management Information Systems. --~2018. --~№~42~(4). --~Р.~1255--1280. \bibitem{22} \textit{Москвитин А. А.} Данные, информация, знания: методология, теория, технологии. --~М.~: Лань-Пресс, 2019. --~236~с. \bibitem{23} \textit{Козловски П.} Культура постмодерна. --~М.~: Республика, 1997. --~240~с. \bibitem{24} \textit{Харари Ю. Н.} Homo Deus~: Краткая история будущего. --~М.~: Синдбад, 2018. --~496~с. \bibitem{25} \textit{Высоцкий В.} Стихотворения и песни. --~М.~: Проф-Издат, 2020. --~336~с. \bibitem{26} \textit{Бибихин В.} Язык философии. --~М.~:~Наука, 2007. --~389~с. \bibitem{27} \textit{Казаков Е. Ф.} Молчание как форма и симулякр коммуникации~// Социальные коммуникации: философские, политические, культурно-исторические измерения~: сб. ст. II Всерос. науч.-практич. конф. с междунар. участием. – Кемерово, 2021. --~С.~54--60. \bibitem{28} \textit{Патрушев А. И.} Расколдованный мир М. Вебера. --~М.~: Изд-во Моск. ун-та, 1992. --~208~с. \bibitem{29} \textit{Подорога В. А.} «Человек без кожи». Ф.~М.~Достоевский. --~М.~: Ad Marginem, 1994. --~235~с. \bibitem{30} Аввакум протопоп. Житие протопопа Аввакума, им самим написанное. --~М.~: Эксмо, 2021. --~240~с. \bibitem{31} \textit{Жванецкий М. М.} Шум пройденного. --~М.~: Эксмо, 2017. --~368~с. \bibitem{32} \textit{Вебер М.} Протестантская этика и дух капитализма. --~М.~: АСТ, 2020. --~352~с. \bibitem{33} \textit{Роллан Р.} Кола Брюньон. --~М.~: Время, 2019. --~272~с. \bibitem{34} \textit{Джеймс У.} Воля к вере. --~М.~: Республика, 1997. --~431~с. \bibitem{35} \textit{Вознесенский А.} Стихотворения. --~М.~: Эксмо, 2018. --~352~с. \bibitem{36} \textit{Бубер М.} Два образа веры. --~М.~: АСТ, 2014. --~592~с. \bibitem{37} \textit{Гоголь Н. В.} Мертвые души. --~М.~: Иахаон, 2018. --~448~с. \bibitem{38} \textit{Чехов А. П.} Записные книжки. --~М.~: Ленанд, 2016. --~248~с. | |
Acknowledgements |
Сведения об авторах Казаков Е. Ф. 1.1 |
About the authors Kazakov E. F. 1.1 |